Det går långsamt...

Jag har en förkylning som vägrar släppa taget.
Om dagarna märker jag inte så mycket av den, förutom enstaka hostattacker ibland. Men på morgonen märks den av. De senaste veckorna har jag vaknat med en värkande hals VARJE MORGON.

Just nu har jag inte tid att bli sjuk, så jag försöker vila bort förkylningen så gott det går, men det känns dumt att ligga nerbäddad om dagarna då jag mår bra. Jag har därför börjat träna, sakta och i smyg.

Igår cyklade jag två 6 km- rundor och idag ska jag göra samma sak. Inte särskilt genomtänkt kanske ni nu tycker? Jo, det är genomtänkt. För trots att det är över 10 grader utomhus är jag inbäddad i löparbyxor (åh vad jag skulle vilja ha riktiga cykelbyxor istället!), fleecetröja, vindtät jacka och pannband. Jag vill inte ha det minsta kallt!
Dessutom så cyklar jag mina rundor i slow motion. 6 km på 27 minuter? Jag skäms! Men jag vill egentligen inte börja svettas, utan vill bara röra lite på mig. Men som sagt, att cykla under 14 km/h är ganska pinsamt.

En annan sak jag gör för att hålla förkylningen under kontroll är att skölja näsan med saltvatten, morgon och kväll. På så vis ska bakterierna i näshålan sköljas bort alternativt hindras från att få fäste. Det låter kanske lite konstigt att stå med en saltkanna dag ut och dag in, men jag känner faktiskt skillnad. Och morgonens halsont brukar försvinna efter en kopp varmt te och en nässköljning. Så det är ett hett tips mot förkylningar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0