Stress

Jag kommer ofta på mig själv med att vara stressad. Stressad i smyg.
Jag sitter liksom och väntar på något, och hjärtat pumpar lite snabbare än vanligt.

Många är stressade. Antingen öppet stressade med håret på ända, tröjan bak-och-fram och ett gäng flaxande papper under armen eller stressade som jag; i smyg.

I vilket fall som helst är det viktigt att man försöker slappna av och andas emellanåt. Det kan antingen vara tre djupa andetag medan du sitter framför datorn, eller en timme meditaiton varje morgon. Jag tänkte berätta hur du lättast gör:

Snabb nedstressning: Låt oss säga att du, precis som jag, sitter framför datorn nu och inser att du är stressad. Ta dig då en halv minut till att stressa ner. Du hinner, jag lovar!

* Dra axlarna nedåt och bakåt och slappna av i axel och ryggpartiet.
* Slappna av i käken, låt den hänga slappt. Du håller mycket spänningar i käken, du kan själv känna efter.
* Slut ögonen och andas in genom näsan, så mycket luft som möjligt.
* Andas ut genom munnen. Samtidigt kan du upprepa ett mantra i huvudet, t.ex. "jag är lugn", "jag har tid" eller "ingen stress och oro".
* Andas tre djupa andetag, och öppna sedan ögonen. Sträck på dig om du behöver.



Djup nedstressning. Detta är något du kan göra varje morgon, varje kväll, varje eftermiddag efter jobbet, eller helt enkelt när du har tid.
Att meditera har oftast förknippts med yoga och hinduism. Visserligen använder vissa hinduer yoga och meditation i religiöst syfte, men i dagens läge används det runt om i världen för avslappning och träning. Och inget religöst är kopplat till det.
Sätt dig till rätta på en lugn och rofylld plats. Se till att ha på dig varma kläder. Att frysa under meditaion stör koncentrationen. Jag brukar sätta mig på varandan i soluppgången, på en hopvikt handduk med en ordentlig fleecetröja på mig. Då är det lungt, varmt och tryggt.

* Sätt dig med benen i kors. Antingen som vanligt eller i lotusblomman.
* Sätt händerna på knäna och bilda ett "O" med tumme och långfinger.
(Självklart behöver du inte sitta så. Huvudsaken är att man sitter bekvämt)
* Stäng ögonen och försök stänga ut omvärlden.
* Synen är redan utestängd. Försök sedan att inte höra ljuden omkring dig. Inte känna lukter och inte känna luften mot huden.
* Är det svårt så kan du upprepa ett mantra i huvudet; antingen ord ("om", "lugn och ro", Andas djupt"...) eller en bild ("en lysande sol", "havet", "snöfall"...).

Du ska alltså försöka stänga ut alla dina tankar och alla dina sinnen. Det låter flummigt, men det är jäkligt svårt och man blir väldigt avslappnad efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0